Online After Lunch Werkgroepbijeenkomst: Emoties en technologie in pensioendienstverlening
In verband met de maatregelen rondom het coronavirus, is de werkgroepdag van 28 mei a.s. digitaal gegaan. Tussen 25 mei en 9 juni organiseerden we een serie Online After Lunch Werkgroepbijeenkomsten (tussen 13.00 en 13.45 uur) voor (medewerkers van) onze partners, waarin onderzoekers nieuw pensioenonderzoek presenteerden, feedback ontvingen en vragen hebben beantwoord. Zo hebben we wetenschap en praktijk dichter bij elkaar gebracht.
Alexander Henkel (Open Universiteit), Wiebke Eberhardt (Open Universiteit) en Chantal Hoet (Aegon) presenteerden hun onderzoek tijdens de Online After Lunch Werkgroepbijeenkomst op 26 mei 2020.
Met de aankomende pensioenhervormingen is het van belang dat pensioendeelnemers goed geïnformeerd zijn over hun pensioensituatie en de keuzes die ze hebben. Persoonlijke interactie tussen pensioenaanbieder en deelnemer – bijvoorbeeld via e-mail, callcenter of chat – speelt daarbij een belangrijke rol. In het contact met deelnemers is het managen van negatieve emoties zoals verdriet, angst of woede essentieel. Daarbij is een goede wisselwerking tussen technologische hulpmiddelen zoals chatbots en menselijke interactie nodig. Negatieve ervaringen met de pensioenaanbieder kunnen ook na langere tijd een optimaal pensioenresultaat in de weg staan.