“Online financiële influencers hebben een duidelijke maar beperkte invloed op beleggingsbeslissingen”

Door de recente digitalisering van financiële diensten is een groeiend aantal Nederlandse
huishoudens gaan beleggen om hun vermogen op peil te houden of te verbeteren. De meeste beleggers kiezen voor execution-only-diensten en zijn dus zelf verantwoordelijk voor hun portefeuille en beleggingsbeslissingen. Deze trend bleef niet onopgemerkt op sociale media waar online financiële influencers (finfluencers) die beleggingsbeslissingen proberen te beïnvloeden. Het effect van hun endorsements op het beleggingsgedrag van investeerders is echter niet bekend. Om hier meer zicht op te krijgen hebben we een enquête-experiment uitgevoerd met jonge particuliere investeerders.

   

 

Kernboodschap voor de sector

Netspar, Network for Studies on Pensions, Aging and Retirement, is een denktank en kennisnetwerk. Netspar is gericht op een goed geïnformeerd pensioendebat.

MEER OVER NETSPAR


Missie en strategie           •           Netwerk           •           Organisatie           •          Podcasts
Board Brief            •            Werkprogramma 2023-2027           •           Onderzoeksagenda

OVER NETSPAR

Onze partners

B20231704_DNB_Blacklogo
svb
B20211216_shell download
B20160708_uva
B20200924_Ortec Finance logo 250px_banner_small
Bekijk al onze partners