Pensioenbewustzijn verhogen met brieven en sociale media

“Brieven met een zorgwekkende toon zijn effectief in het verhogen van basiskennis over pensioen”

De maatschappelijke houdbaarheid van een nieuw pensioencontract staat of valt met de communicatie ervan. Daarvoor is het belangrijk inzicht te hebben in de mate waarin mensen pensioenbewust zijn. De pensioengeletterdheid is laag; zo’n 60% van de mensen denkt bijvoorbeeld dat AOW-premies deels belegd worden en bijna een derde denkt dat pensioenkortingen alleen voor gepensioneerden gelden. Met behulp van brieven blijkt de basiskennis effectief verbeterd te kunnen worden, zeker wanneer die brieven een zorgwekkende toon hebben. Dit geldt voor zowel ouderen als jongeren. Berichten via sociale media zijn effectiever om mensen naar mijnpensioenoverzicht.nl te leiden en zijn bovendien veel goedkoper.

Download de onepager

 

Kernboodschap voor sector

  • Bij het informeren van jongeren en ouderen over pensioen, geldt dat informatie uit een brief met ‘fear appeal’ beter beklijft dan informatie uit een brief met ‘curiosity appeal’.
  • De kosteneffectiviteit van een social media bericht is hoog en een social media bericht is beter geschikt dan een brief om mensen door te verwijzen naar een website.

Meer weten?
Download het paper ‘Pensioenbewustzijn verhogen via brieven en sociale media: bewijs van een gerandomiseerd en quasi-experiment’ van Marike Knoef, Jim Been en Marijke van Putten (Leiden University i.s.m. Pensioenlab)(Alleen engelstalig beschikbaar)

Netspar, Network for Studies on Pensions, Aging and Retirement, is een denktank en kennisnetwerk. Netspar is gericht op een goed geïnformeerd pensioendebat.

MEER OVER NETSPAR


Missie en strategie           •           Netwerk           •           Organisatie           •          Podcasts
Board Brief            •            Werkprogramma 2023-2027           •           Onderzoeksagenda

OVER NETSPAR

Onze partners

B20160708_tilburg university
B20200214_BlackRock_BLK_eng_black_rgb_small
B20200104_RailOV_logoo.original.grijswaarden
Print
B20190823_mn-logo_small
Bekijk al onze partners