De nieuwe regels voor pensioencommunicatie in de praktijk
Nieuw model voor pensioencommunicatie leidt nauwelijks tot beter vindbare informatie
Pensioen 1-2-3, het nieuwe model voor pensioencommunicatie, leidt nog niet direct tot beter vindbare informatie over pensioenen. Ook de gebruiksvriendelijkheid kan beter. Dat blijkt uit een eerste analyse die Netspar-onderzoekers Leo Lentz en Henk Pander Maat kort na invoering van de nieuwe regels uitvoerden onder de twintig grootste pensioenfondsen van Nederland.
Lees het volledige persbericht en de Netspar Brief
Deze Netspar Brief is onderdeel van het Netspar onderzoeksprogramma ‘Communication and Choice’.

Achtergrond
Financiële planning voor de oude dag krijgt vaak van individuen minder aandacht dan verstandig wordt geacht. Ook is er een groot verschil in kennis en kunde tussen afnemers en aanbieders van pensioenproducten. Er is dan ook een wettelijke zorgplicht.
Het oogmerk is om individuen beslissingen te laten nemen die het meest in hun eigen belang zijn en in elk geval evident slechte keuzes te vermijden. De belangrijkste middelen voor het invullen van deze zorgplicht zijn informatievoorziening aan en communicatie met het individu en de manier waarop het keuzeproces wordt ingericht.
Leestips
- Effecten van gelaagdheid in pensioendocumenten: een gebruikersstudie, Henk Pander Maat, Leo Lentz en Louise Nell
- Pensioenorganisaties en communicatiewetgeving. Exploratief onderzoek naar keuzes en verplichtingen, Leo Lentz en Louise Nell
- Netspar Brief 5: Keuzevrijheid in pensioen, Abstract Netspar Brief 5: Pension Freedom of Choice Harry van Dalen en Kene Henkens
- Zorgplicht voor pensioenproducten, Arjanneke Sandtke, Arthur van Soest, Bas Werker, Benedict Dellaert, Marc Turlings, Mike Rijff, Oskar Poiesz, Sacha van Hoogdalem, Sandra Schellekens, Stefan Lundbergh, Yvonne van Straalen
- Verplichte communicatie en zorgplichten: De wisselwerking tussen werkgever en de pensioenpraktijk, Rijnhout, Rianka, Ivo Giesen, Louise Nell en Leo Lentz
Weekblad voor Privaatrecht, Notariaat en Registratie, 145(7025), 626-637 - Pension helpdesk calls: A repair mechanism in the client communication of financial institutions
Nell, Louise, Leo Lentz, Henk Pander Maat en Tom Koole, Studies in Communication Science, 15(1), 103-110, 2015
Lopende onderzoeksprojecten
- Engaging pension plan participants: How emotions, peer effects, and life events influence the effectiveness of pension communication, Elisabeth Brüggen en Thomas Post (UM) driejarig thema-project, start januari 2016
- Preparing for retirement: tailoring, literacy and effective pension communication,
Leo Lentz (UU) en Adriaan Kalwij (UU), driejarig themaproject, start september 2015 - Interactive Pension Communication and Decision Making, Benedict Dellaert en Bas Donkers (EUR), driejarig themaproject, start januari 2013
Evenementen
- 10 oktober 2016 in Zeist
Werkgroep Hoe kunnen individuele pensioenkeuzes worden verbeterd?
Meer informatie
Voor meer informatie over het onderwerp Communicatie en Zorgplicht kunt u contact opnemen met programmacoördinator Arthur van Soest.